Unia Europejska od początku swojego istnienia stawiała sobie za cel zmniejszenie ilości wypadków drogowych oraz zmniejszenie liczby zabitych i poważnie rannych na drogach państw członkowskich UE.
W sprawozdaniu dla Parlamentu Europejskiego z przeprowadzonych badań z 2016 roku, zostało wskazane, że 75% wypadków drogowych spowodowane jest błędem ludzkim. Takie informacje skłoniły UE do modyfikacji istniejących przepisów, w celu dostosowania ich do szybkiego rozwoju technologii oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach dla wszystkich użytkowników.
W 2018 r. Komisja Europejska przedstawiła zmienione rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego, które w listopadzie 2019 r. zostało przyjęte przez Parlament Europejski i państwa członkowskie UE.
W ślad za przyjętym rozporządzeniem UE, przyjęła strategię w zakresie zautomatyzowanej mobilności. Kompleksowy plan Unii Europejskiej mający na celu przekształcenie europejskiego systemu transportowego w nowoczesny, zrównoważony, bezpieczny i zautomatyzowany ekosystem. Kluczowym elementem tej strategii jest rozwój pojazdów autonomicznych, technologii wspomagających oraz infrastruktury, które umożliwią bezpieczną i efektywną mobilność w przyszłości. Strategia opiera się na trzech głównych filarach: bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój oraz innowacje.
Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pojazdów w Unii Europejskiej miały istotny wpływ na rozwój innowacyjnych rozwiązań technologicznych, przyczyniając się do ożywienia badań, rozwoju i innowacji na kontynencie. W obliczu bardziej rygorystycznych i ambitnych wymogów, przemysł motoryzacyjny zmuszony był do opracowania nowych technologii, które spełniałyby te normy, co przyczyniło się do rozwoju nowych produktów i systemów bezpieczeństwa.
W lipcu 2022 roku zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów, które nakazało producentom nowych pojazdów różnego typu zastosowanie technologii i systemów takich jak np.:
Strategia UE wyznacza ambitną ścieżkę do przyszłości, w której mobilność będzie bardziej zrównoważona, bezpieczna i efektywna. Autonomiczne pojazdy, inteligentne systemy transportowe i elektryfikacja transportu to fundamenty tego planu, które mają przyczynić się do poprawy jakości życia w Europie i zmniejszenia wpływu transportu na środowisko. UE jako globalny lider w dziedzinie innowacji transportowych, ma kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości mobilności na świecie.
Dwa lata później zaczęła obowiązywać nowa odsłona rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów, która zaktualizowała listę obowiązkowych systemów bezpieczeństwa montowanych przez producentów w nowych pojazdach. Tak na przykład nowe wymogi to:
W rezultacie ambitne wymogi UE nie tylko zwiększyły bezpieczeństwo na drogach, ale również przyczyniły się do wzrostu innowacyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, tworzenia nowych miejsc pracy i wzmocnienia jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
CBIST&OA wpisuje się w założenia wszystkich strategii, planów i rozporządzeń UE, oraz dąży do wprowadzenia autonomicznych pojazdów, które zmniejszą liczbę wypadków drogowych poprzez eliminację błędów ludzkich, które są główną przyczyną wypadków. CBIST&OA stawia na współpraca z przemysłem motoryzacyjnym, technologicznym i badawczym. Współpraca ma na celu wspólne opracowywanie innowacji i testowanie nowych rozwiązań w rzeczywistych warunkach.
453 022 218
kontakt@rawi.lodz.pl
Wszelkie informacje na stronie CBISTOA są zastrzeżone.
©2025 Centrum Badawcze Inteligentnych Systemów Transportowych i Obiektów Autonomicznych
Traugutta 25 / 403,
Łódź, Polska
Centrum Badawcze Inteligentnych Systemów Transportowych i Obiektów Autonomicznych
- innowacyjne rozwiązania w transporcie i autonomicznych technologiach.
CBISTOA
Dołącz do nas